Kansallishäpeä & -museo

Kävin eilen Kansallismuseossa katsomassa Hämeenkosken rahakätköä. En oikein tiedä miten kyseisen museokokemuksen voi purkaa. Sanon suoraan, että mietin ja käsittelin museokokemustani hyvin kauan. Päälimmäinen tuntemus oli hyvin suuri pettymys. Näyttelystä puuttui asiantuntijuus kokonaan: sisältöä ja informaatiota oli vähemmän kuin 6. luokkalaisen historian esitelmässä. Päiväkodissa lapsille opetetaan, että on ainakin yritettävä, vaikka ei osaa. Voin välittää nämä terveiset myös Kansallismuseoon. Yrittäkää edes. Jos ette osaa, niin erotkaa ja palkatkaa ne, jotka osaavat. Kansallismuseo on väärä paikka harjoitella veronmaksajien varoilla museotyön perusteita.

Kansallismuseo – ja viimekädessä Museovirasto – esittti tietävänsä, mutta todellisuudessa se oli aivan pihalla totuudesta. Näyttely oli ylimielinen yleisöä kohtaan ja merkittävää arkeologista löytöä halventava. Asiakkaiden väheksyminen ja kusettaminen ei ole tyylikästä taksialalla, turistikaupoissa tai museoissa. Se on yksiselitteisesti häpeällistä, väärin ja tuomittavaa. Yksi lempielokuvistani on Naisen tuoksu, jossa yksi Al Pacinon näyttelemän hahmon repliikki on: ”Cradle of Leadership Well, when the bough breaks, the cradle will fall. And it has fallen here. It has fallen...”

raiskatutkolikottektiKyseisen ”näyttelyn” osalta museologinen, arkeologinen ja numismaattinen pohja on saavutettu. Se oli ns. juosten kustu. En ole koskaan nähnyt yhtä ala-arvoista näyttelyä. Edelfeltin, Pollockin tai Basquiatin teokset voi jättää yleisön tulkittavaksi, mutta ei kulttuurihistoriallisen esineistön tulkintaa voi jättää katsojan vastuulle! Ei viikinkiaikaista rahakätköä voi jättää yleisön itsensä selvitettäväksi. Tuo näyttely loukkaa ja väheksyy jokaista museokävijää. Ainoa vaiva mitä ns. näyttelyyn oli, että rahojen lukumäärä oli vaivauduttu laskemaan. En olisi ihmetellyt, vaikka rahojen lukumäärä olisi käsketty itse laskea. Lähi-idässä museon näyttelypäällikköä todennäköisesti heitettäisiin kengällä maansa historian turmelemisesta, sillä hyvin harva museo maailmassa on onnistunut pilaamaan hienon, merkittävän ja historiallisen löydön noin perusteellisesti. Pahempaa kohtaloa löydölle ei ole kuin päätyä Suomen Kansallismuseoon näytille.

Jos lähdetään purkamaan näyttelyn epäonnistumisen syitä, niin ne löytynevät sekä Kansallismuseon johtajasta että näyttelypäälliköstä, jotka molemmat ovat taidehistorioitsijoita eivätkä kulttuurihistoriallisen esineistön asiantuntijoita. Tämähän näkyy siinä, että tätä nykyä maamme parhain kulttuurihistoriallinen museo on muuttunut valokuvataiteen museoksi. Kansallismuseon tulevia näyttelyjä ovat Renessanssi. Nyt – Raffaellosta Tizianiin, Come to Finland -matkailujulistenäyttely ja Sataa! Kuvia Suomesta. Renessanssinäyttely kuuluisi Sinebrychoffin taidemuseoon ja loput Kiasmaan, valokuvataiteen museoon tai kotialbumiin, eivät Kansallismuseoon. Ensivuonna rakas isänmaamme täyttää 100 vuotta, jonka lisäksi vietetään uskonpuhdistuksen juhlavuotta. On häpeä, että maamme Kansallismuseo ei huomioi näitä asiaan kuuluvalla tavalla.

Näyttelyn ainoa onnistuja oli painotalo, joka oli saanut hienon virheettömän kyltin pystöön, jonka sisältö oli valitettavasti epäinformaation täyttämää sanahelinää, joka kuvastaa sitä että kellään ei ole ollut yhtään mitään hajua mitä on tullut löydettyä. Museovierailijan näkökulmasta on ikävä olla museota viisaampia. Sen voi hyväksyä esimerkiksi Lappajärven paikallismuseolta, mutta ei Suomen Kansallismuseolta. Lähtiessäni sylkäisin pihalle. Se kertokoon kokonaisarvosanan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s